1. Elektrifikace
  2. Vodíková technologie
  3. Revoluce

Revoluce

Technologie, kterou se vše od základu mění

Již v roce 1992 začala Toyota souběžně zkoumat technologie hybridního, vodíkového a elektrického pohonu. O čtyři roky později se veřejnosti představil první vůz na palivové články, postavený na původním modelu Toyoty RAV4. Zatímco hybridní vozy si po uvedení na trh zákazníci rychle oblíbili, vodíková technologie se postupně zdokonalovala, aby dokázala prvním zájemcům zaručit nejvyšší možnou funkčnost, spolehlivost a bezpečnost.

Jak šel čas na poli vodíkové technologie

1992
Vodíkové technologie grafika
Toyota se začíná věnovat vodíkové technologii
1996
Toyota RAV4
Premiéra prvního vozu poháněného vodíkem, postaveného na Toyotě RAV4
2001
Koncepční vozidlo FCEV-3
Představení koncepčních vozů FCEV-3, 4 a 5, postavených na modelu Toyota Highlander; premiéra autobusu FCHV-BUS1 na vodíkové palivo
2002
Toyota FCHV
Toyota získává licenci k prodeji vozidel poháněných vodíkem; první kusy se objevují na trzích v Japonsku a USA
2008
Toyota FCHV-ADV
Model FCHV-ADV zaznamenává dojezd 1100 km na jedno natankování
2015
Toyota Mirai
Uvedení Toyoty Mirai – prvního sériově vyráběného vozidla poháněného vodíkem
2020
Toyota Mirai - druhé generace
Premiéra Toyoty Mirai druhé generace.

Prototypy

Uvádíme několik prototypů a testovacích vozidel před uvedením Toyoty Mirai.

×

FCEV-1

V roce 1996 se představil první vůz Toyota na vodíkové palivo, postavený na modelu RAV4.

×

FCHV-3, 4 a 5

Následná koncepční vozidla využívala podvozek modelu Highlander. Od roku 2001 provádí Toyota jízdních zkoušky v Japonsku s cílem zjistit, jak technologie funguje za reálných jízdních podmínek.

×

FCHV-ADV

První model s vysokotlakým zásobníkem na vodík dokázal nabídnout delší dojezd než vozidla s klasickým spalovacím motorem.

×

FCV Concept 2013

Koncepční model, na němž byla postavena Toyota Mirai, používal dvojici vodíkových zásobníků pod podlahou vozidla.

Milníky vývoje

Podobně jako v případě hybridních vozidel stojíme na prahu velké vodíkové revoluce; technologii palivových článků uvádíme do dalších modelových řad
Generace
I
Role
Premiéra prototypu,
vývojové práce
Hybrid
Toyota Prius I generace
Vodík
Toyota Mirai I generace
Generace
II
Role
Sériová výroba
Hybrid
Toyota Prius II generace
Vodík
Toyota Mirai II generace
Generace
III
IV
Role
Zavádění technologie do dalších modelů
Hybrid
Toyota - Hybridní modely Toyota - Hybridní modely
Vodík
Toyota - Vodík - Budoucnost Toyota - Vodík - Budoucnost

Vývoj technologie

Toyota zkoumá alternativní systémy pohonu a s mimořádným úspěchem je připravuje do velkosériové výroby:
Toyota Prius
Hybrid
Zahájení výzkumu: 1992
První sériově vyráběný vůz: Toyota Prius (1997)
Zdroj hnací síly: spalovací motor + elektromotor
Jízda v režimu EV
Emise: CO2, nulové emise v režimu EV
Prodeje: 20 mil.
Toyota Mirai
Elektromobil na palivové články
Zahájení výzkumu: 1992
První sériově vyráběný vůz: Toyota Mirai (2015)
Zdroj hnací síly: palivové články
Čištění vzduchu, eliminace CO2
Emise: čistá voda
Prodeje: 20 tisíc

Více o vodíkové technologii